Miejskie Polityki Kulturalne 2016

Jak prowadzone są polityki kulturalne w miastach? Raport DNA Miasta to przełomowe opracowanie tego zagadnienia.


Jesteśmy przekonani, że mają Państwo przed sobą unikalne źródło wiedzy o miejskich politykach kulturalnych w Polsce. Ten brak skromności wynika nie tylko z faktu, że praca nad realizacją tej edycji badania zajęła nam prawie dwa lata i wymagała nie tylko wnikliwej analizy każdego z 1080 dokumentów budżetowych czy ponad 200 sprawozdań merytorycznych. Decydujące nie było również to, że o opinię i ocenę zapytaliśmy ponad 1300 osób (zarówno w badaniach CATI, jak i podczas studiów poszczególnych przypadków). Nawet to, że pracując nad badaniem przejechaliśmy ponad 40 000 km pomiędzy polskimi miastami nie jest tu aż tak ważne. Ten raport i badanie jest unikalne, gdyż stanowi podsumowanie naszej pracy nad tworzeniem, realizacją i ewaluacją miejskich polityk kulturalnych w Polsce.

Raport w formacie pdf można pobrać w naszej księgarni.

Gdy osiem lat temu zaczynaliśmy działalność zespołu DNA Miasta, wszystko wydawało się proste. Winnym złego stanu rzeczy w kulturze miejskiej byli przede wszystkim urzędnicy, a lekarstwem miało być uruchomienie sensowego dialogu z mieszkańcami. Szybko okazało się, że jest to zdecydowanie zbyt schematyczne ujęcie rzeczywistości, a wiedza o polityce kulturalnej w polskich miastach w zasadzie nie istnieje. Brakowało przede wszystkim danych – zarówno o finansach, jak i sposobie definiowania tego, czym jest polityka kulturalna. Dlatego uznaliśmy, że warto te braki uzupełnić i zdobyć rzetelną wiedzę o tym, jak funkcjonują miejskie polityki kulturalne w Polsce. Tak właśnie narodził się program „DNA Miasta: Miejskie Polityki Kulturalne” i potrzeba znalezienia odpowiedzi na jedno kluczowe pytanie – jaka polityka kulturalna jest najlepsza?

Ten raport nie rozwiewa wszystkich wątpliwości, ale wnikliwi czytelnicy odnajdą odpowiedź na powyższe pytanie. Staraliśmy się go napisać w zupełnie nieakademickim stylu. Nie zapominamy bowiem, że badamy związki polityki i kultury. Dlatego też do minimum ograniczamy część teoretyczną i celowo nie wplatamy w nasze akapity serii cytatów z artykułów i książek. Zamiast tego staramy się po prostu rzetelnie pokazać, jak wygląda miejska polityka kulturalna w Polsce. Na kolejnych stronach odnajdą Państwo dalsze tropy podane w – mamy nadzieję – przystępnej i zrozumiałej formie.

Na zachętę warto dodać, że w ramach tej edycji badania nie tylko udało się nam uchwycić sposób definiowania odpowiedzialności władz miejskich za kulturę i jej rozwój, ale również zdiagnozowaliśmy narzędzia, za pomocą których ta odpowiedzialność jest realizowana. Sprawdziliśmy, jakie role przyjmują decydenci wobec kultury i jej twórców. Zanalizowaliśmy strukturę i podział budżetów. Zidentyfikowaliśmy zależności oraz typowe zachowania i mechanizmy, które działają w tle. Pokazaliśmy sposób planowania strategicznego w kulturze i wyjaśniliśmy na czym polega magia liczb. Dla tych, którym potrzeba więcej przygotowaliśmy dodatkowe wykresy online, które w bardziej elastyczny sposób opiszą sytuację każdego ze 100 największych polskich miast.

Zanim zagłębią się Państwo w lekturę proszę jeszcze miło pomyśleć o wszystkich osobach i podmiotach zaangażowanych w realizację tego projektu. Poza osobami wymienionymi na okładce byli to również: Magdalena Kubecka, Marta Gendera, Marcin Czardybon, Maciej Folta, Małgorzata Cichecka, Alicja Żmijewska, Magdalena Czarnecka i Marta Baranowska. Organizacyjnie wspierali nas w szczególności: Marta Żakowska, Martyna Obarska, Jakub Gradziuk, Anna Kiedrzyńska-Tui, Joanna Grądzka.

Wsparcie merytoryczne i finansowe było zaś udziałem Narodowego Centrum Kultury oraz władz Gdańska, Katowic, Krakowa, Lublina, Słupska, Warszawy, Wrocławia i Gorzowa Wielkopolskiego. Dziękujemy.

Proszę również pamiętać, że im więcej krytycznych uwag pojawi się podczas lektury niniejszego raportu, tym lepiej. Proszę się z nami nimi podzielić – najlepiej pisząc maila na adres kontakt@dnamiasta.pl lub włączając się w dyskusję na naszym profilu na Facebooku. Wszystkim nam przecież zależy, by miejskie polityki kulturalne były coraz lepsze.

Artur Celiński
Szef zespołu DNA Miasta

Skomentuj lub udostępnij
Loading Facebook Comments ...

Skomentuj

Res Publica Nowa