To nie jest pukanie w bębenki

Magdalena Bojanowicz i Maciej Frąckiewicz tworzący TWOgether Duo otrzymali Paszport „Polityki” w kategorii Muzyka poważna. Wiolonczela i akordeon to zapewne dla wielu słuchaczy dość osobliwe połączenie, lecz biorąc pod uwagę możliwości brzmieniowe obu instrumentów, wydaje […]


Magdalena Bojanowicz i Maciej Frąckiewicz tworzący TWOgether Duo otrzymali Paszport „Polityki” w kategorii Muzyka poważna. Wiolonczela i akordeon to zapewne dla wielu słuchaczy dość osobliwe połączenie, lecz biorąc pod uwagę możliwości brzmieniowe obu instrumentów, wydaje się ono zupełnie naturalne, o czym przekona się każdy, kto choć przez kilka minut posłucha gry nagrodzonych muzyków.

Nie chodzi tu wszakże li i jedynie o przyjemnie zgodną barwę wiolonczeli i akordeonu, ale także o elastyczność, z jaką taki właśnie duet może adaptować rozmaite formy muzyczne, niezależnie od ich kompozytorskiego stylu i czasu powstania – Bojanowicz i Frąckiewicz z wielką łatwością poruszają się pomiędzy „starociami” baroku, klasycyzmu czy romantyzmu i muzyką współczesną, sięgając także po utwory estetycznego „pogranicza”, jak choćby tanga Astora Piazzolli.

Wydaje się, że to głównie rozpiętość repertuarowa TWOgether Duo sprawiła, iż muzycy zdobyli sobie tak duże uznanie publiczności i krytyków. Mnie osobiście najbardziej zaimponowało to, że młodzi wykonawcy sięgają po dzieła komponowane specjalnie dla nich. W czasach, gdy muzyce współczesnej powierza się najczęściej rolę kinematograficznej służki, gdy nierzadko za wyrafinowaną sztukę uznaje się zaangażowane politycznie pukanie w bębenki na rozlicznych multikulturowych festiwalach, ten rodzaj artystycznej odwagi zdaje mi się czymś bardzo wartościowym.

Skomentuj lub udostępnij
Loading Facebook Comments ...

Skomentuj

Res Publica Nowa