SZKOŁA PO PANDEMII – Nowy numer
RPN 7-8/2021
Wersja PDF magazynu internetowego Res Publiki Nowej 7-8/2021 „Szkoła po pandemii”.
W przededniu 1 września i powrotu do szkół oddajemy w Państwa ręce nowy numer Res Publiki poświęcony temu, jak szkoła będzie wyglądała po pandemii. Rok edukacji pandemicznej uświadomił wielu z nas wagę społecznej funkcji szkoły. To nie tylko miejsce, w którym zdobywamy kompetencje poznawcze i intelektualne, ale przede wszystkim społeczne.
Nie wiemy dziś, czy szkoły będą otwarte przez cały rok szkolny 2021/2022. Ale optymistycznie zakładając, że nie będzie powtórki z lockdownu warto zastanowić się, jak lepiej przystosować szkołę do pełnienia funkcji społecznej. Tematem bieżącego wydania „Res Publiki Nowej” jest polska szkoła, która musi zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem: musi wejść na właściwe tory po długiej, pandemicznej przerwie.
Jędrzej Witkowski z Centrum Edukacji Obywatelskiej pisze o tym, że nie ma powrotu do szkoły sprzed pandemii. Doświadczenie zdalnej edukacji zmieniło wszak wszystkich: uczniów, nauczycieli i rodziców. Warto się jednak zastanowić, do jakiej szkoły nasze dzieci wrócą we wrześniu i jak może ona wyglądać w perspektywie najbliższych lat? Szkoła po pandemii: ponownie czy od nowa?
O tym, jakie spustoszenia społeczne poczyniła pandemia wśród dzieci, o tym jakiego wsparcia będą one potrzebować mówi w rozmowie z Dominiką Rafalską dr Marek Michalak, działacz społeczny, rzecznik praw dziecka w latach 2008–2018. Szkoła nie może być instytucją opresyjną
Rozwiązania zakładające jakąkolwiek formę centralizmu są najgorsze dla polskiej edukacji. Marcin Szala (Akademeia) zastanawia się nad tym, czy jesteśmy gotowi, by przyznać, że nie znamy wszystkich odpowiedzi i że potrzebujemy siebie nawzajem, by wziąć odpowiedzialność za wspólne dobro jakim jest szkoła? Centralizm to przeszłość
O tym, czym powinna być prawdziwa edukacja obywatelską piszą Elżbieta Krawczyk i Sylwia Żmijewska-Kwiręg (Centrum Edukacji Obywatelskiej).
Świat cyfrowy narzuca nam nowy sposób funkcjonowania, także w wymiarze relacji społecznych, procesów ekonomicznych i politycznych. Rozwijanie tych umiejętności i nabywanie wiedzy to wymóg cywilizacyjny. O tym, że nie można przygotować następnej generacji do życia w społeczeństwie informacyjnym ignorując to, co jest jego istotą pisze Maria Thun-Janowska (IBM). Anna Grąbczewska (Uniwersytet Dzieci) w rozmowie z Dominiką Rafalską zwraca uwagę na to, że jakość edukacji zależy od bardzo wielu podmiotów i że szkoła przyszłości wymaga zaangażowania nas wszystkich: rodziców, nauczycieli, uczniów, instytucji samorządowych…
Ponadto, w numerze podejmujemy jak zawsze tematy bieżące, dotyczące ważnych wydarzeń w Europie Środkowo-Wschodniej.
Wojciech Przybylski pisze o kulisach wprowadzenia kontrowersyjnych zmian w polityce medialnej, które przejdą do historii jako Lex TVN. Dlaczego rząd PiS uruchomił szereg niezwykle ryzykownych inicjatyw politycznych dokładnie w środku lata 2021?
Aliaksei Kazharski podejmuje temat pewnego wyobcowania części mieszkańców Europy Środkowej pisząc o ich „mentalności lokatora”.
O tym, że dla wielu Czechów Unia Europejska to twór na kształt ZSRR, a sami Czesi niewiele wiedzą o UE, jej funkcjonowaniu i korzyściach płynących z obecności we wspólnocie mówi politolog Petr Just w rozmowie z Lubošem Palatą.
Valdonė Šniukaitė pisze o tym, jak Litwa musi sobie radzić z nielegalnymi migrantami, których liczba wciąż rośnie. Zoltán Kovács przedstawia w swym artykule ponury portret Węgier, które wprowadzając nowe, kontrowersyjne prawo utrudnią życie dzieciom LGBT+ w najbardziej wrażliwym okresie ich rozwoju.
Zapraszamy do lektury!
ISSN 2353-933X
|
|
|
|
|