Przedsiębiorcy liderami edukacji

W polskiej rzeczywistości edukacyjnej niezwykle przydatne w życiu zawodowym kompetencje miękkie i poznawcze traktowane są po macoszemu. Wypełnienie tej luki jest zadaniem nie tylko dla państwa, ale także  dla pracodawców stawiających na rozwój, którzy powinni […]


W polskiej rzeczywistości edukacyjnej niezwykle przydatne w życiu zawodowym kompetencje miękkie i poznawcze traktowane są po macoszemu. Wypełnienie tej luki jest zadaniem nie tylko dla państwa, ale także  dla pracodawców stawiających na rozwój, którzy powinni starać się być nie tylko liderami biznesu, ale także liderami edukacji.

CC BY 2.0 by Pattys-photos/flickr

Kompetencje i ich brak

W pełni zgadzam się z Prezesem PZU Andrzejem Klesykiem. Taki głos był nam potrzebny. Już wcześniej był on wygłaszany, ale słabo słyszalny lub małą przywiązywano do niego wagę. Szkoły i uniwersytety w małym stopniu uczą krytycznego myślenia. Problem braku dobrze wykształconych absolwentów, umiejących poradzić sobie w miejscu pracy, jest jednak złożony, a jego rozwiązywanie powinno rozpocząć na kilku płaszczyznach.

W naszej polskiej rzeczywistości rozwój kompetencji miękkich i kompetencji poznawczych nadal nie jest uważany za kluczowy w kształceniu nie tylko uczniów, studentów, ale także stażystów i pracowników, w celu pełnego rozwinięcia ich potencjału twórczego. Brakuje programów nauczania łączących wiedzę teoretyczną z kształtowaniem umiejętności analitycznych i interpersonalnych. Brakowi temu towarzyszy mniejsza świadomość społeczna istnienia potrzeby takiego kształcenia – również u osób prowadzących działalność gospodarczą. Konieczność rozwijania kompetencji, które poza granicami kraju kształtowane są zarówno na najlepszych uniwersytetach w ramach programów podstawowych, jak i na studiach zawodowych, dostrzegana jest jedynie przez nieliczne szkoły, uniwersytety lub organizacje pozarządowe (np. Collegium Civitas i Stowarzyszenie Szkoła Liderów). Kompetencje te, kształtowane są przez liczne warsztaty uzupełniające posiadaną wiedzę (Zob. Jak wykorzystać potencjał edukacji pozaszkolnej w Polsce?, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2011).

Celem jest ukształtowanie kompetencji miękkich (komunikacja, prezentacja), tak ważnych w przestrzeni gospodarczej. Dodatkowym celem jest kształtowanie kompetencji poznawczych (analizowanie, krytyczna ocena, raportowanie, planowanie).

Sytuację tę można zmienić na lepsze, jeżeli po pierwsze będzie się wspierać organizacje pozarządowe w kształtowaniu kompetencji miękkich i poznawczych oraz te szkoły i uniwersytety, dla których to również będzie priorytetem. Na rynku polskim obecnych jest już kilka organizacji tego typu. Specjalizują się one w kształtowaniu wspomnianych kompetencji, z nakierowaniem na wykorzystanie ich w konkretnych sektorach działalności gospodarczej lub publicznej. Po drugie ważne jest wychodzenie naprzeciw szkołom i uniwersytetom w kształceniu kompetencji miękkich oraz poznawczych. Powinno to przejawiać się w organizowaniu dla uczniów i studentów warsztatów na terenie firmy – nawet jednodniowych – dla rozwiązywania problemów praktycznych (finansowych, produkcyjnych, technologicznych) w formie „case studies“. Warsztaty takie pozwolą studentom zastosować zdobytą wcześniej wiedzę, poprzez analizowanie danych, przygotowywanie raportów i strategii rozwoju, czy podejmowanie szybkich decyzji na podstawie problemów, z jakimi firma musiała zmierzyć się w przeszłości. Wynikiem takich warsztatów mogą być ciekawe propozycje rozwiązywania problemów. Dodatkowym wynikiem będzie też możliwość poznania najbardziej kreatywnych jednostek, rokujących nadzieję na dalszy rozwój w strukturach firmy i podniesienie ogólnej kompetencji uczestników warsztatów w zakresie kompetencji miękkich i analitycznego oraz krytycznego myślenia.

Skomentuj lub udostępnij
Loading Facebook Comments ...

Skomentuj

Res Publica Nowa