I kto tu jest czarny?
Co łączy stary, widmowy Muranów z izraelską reżyserką? Kryzys ekonomiczny z tekstem Jelinek? Nową Hutę z Fakirem? Odpowiedzi: Sylwia Chutnik, Paweł Miśkiewicz, Bartosz Szydłowski. A właściwie, w skrócie przegląd w Teatrze Dramatycznym Walka Czarnucha z […]
Co łączy stary, widmowy Muranów z izraelską reżyserką? Kryzys ekonomiczny z tekstem Jelinek? Nową Hutę z Fakirem? Odpowiedzi: Sylwia Chutnik, Paweł Miśkiewicz, Bartosz Szydłowski. A właściwie, w skrócie przegląd w Teatrze Dramatycznym Walka Czarnucha z Europą, który zaczyna się już dziś.
Kim w tym wszystkim jest (lub raczej może być) tytułowy Czarnuch? Wydaje się, że uosobieniem nie tylko społecznych nierówności, ale przede wszystkim ludzkiego gniewu – siły, której nikt nie potrafi okiełznać. Nie trzeba szukać daleko w pamięci: północna Afryka, Gruzja, Hiszpania… Temperatura niezadowolenia niebezpiecznie rośnie. Czy jej ujście może znaleźć się w teatrze? Czy sztuka może być katalizatorem zmian, dystrybutorem społecznej irytacji, megafonem dla tłumów?
Teatr Dramatyczny po raz kolejny podejmuje próbę nie tylko rozmawiania o rzeczywistości, ale przede wszystkim wpływania na tę rzeczywistość. Przecież ten, kto ma władzę nad językiem, ma władzę nad rzeczywistością.