Res Publica Nowa zaprasza na spotkanie
Czy uniwersytet jest w kryzysie?
z Igorem Samokhinem, redaktorem kijowskiego pisma “Commons (Спільне) Journal of Social Criticism”
oraz dyskusję na temat problemów edukacji wyższej na Ukrainie i w Polsce
W spotkaniu weźmie udział również Magdalena Krawczyk (socjolożka, doktorantka ISS UW, specjalistka od problemów edukacji) oraz Jegor Stadny (student historii w Akademii Kijowsko-Mohylańskiej i na Uniwersytecie Warszawskim, zajmuje się historią Związku Radzieckiego i sowietologią, a także problemami edukacji wyższej na Ukrainie).
Dyskusja odbędzie się 5 października 2011 (środa), o godz. 18.30 w redakcji „Res Publiki” (ul. Gałczyńskiego 5)
Commons (Spilne, Спільне) to portal internetowy i czasopismo wydawane w Kijowie. Projekt rozpoczął się jako internetowa grupa dyskusyjna młodych lewicowych intelektualistów, głównie z Akademii Kijowsko-Mohylańskiej. Z czasem powstał poratl commons.com.ua oraz pismo Commons. Journal of Social Criticism: niekomercyjne projekty, których celem jest krytyczna analiza ważnych, a pomijanych w publicznym dyskursie problemów Ukrainy i świata. Każdy numer pisma jest poświęcony innemu zagadnieniu. Dotychczas wydano numery o następujących tematach: “Kryminalizacja problemów społecznych”, “Transformacje przestrzeni miejskiej”, “Polityka edukacji”.
Edukacja wyższa na Ukrainie boryka się ze splotem problemów, które dopiero w ostatnich kilku latach doczekały się uwagi badaczy i aktywistów społecznych; wśród nich znajduje się komercjalizacja edukacji, masowa inflacja tytułów naukowych, autorytarne struktury uniwersyteckie będące pozostałością po systemie radzieckim, i korupcja wewnętrzna na ogromną skalę. Reformy proponowane przez obecny rząd nie stanowią jednak rozwiązania powyższych problemów; przeciwnie, spowodowałyby zaostrzzenie nierówności w dostępie do edukacji. Jednak na Ukrainie nie podjęto poważnej dyskusji na te tematy, w każdym razie nie w stopniu odpowiadającym gwałtownej transformacji systemu edukacji, a także masowym protestom studenckim w Europie i w USA. Celem najnowszego numeru „Commons”, „Polityka edukacji”, jest zwrócenie uwagi na powyższe problemy oraz ich analiza w globalnym kontekście.
Igor Samokhin sutdiuje w Akademi Kijowsko Mohylańskiej, jest działaczem związku studenckiego “Akcja bezpośrednia”, redaktor prowadzący trzeciego numeru „Commons”.
Magdalena Krawczyk, ur. 1979. Lider Zespołu Badań Nauczycieli Instytutu Badań Edukacyjnych. Socjolog, absolwentka Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim, doktorantka w Instytucie Studiów Społecznych UW, stypendystka Collegium Invisibile (socjologia edukacji), Uniwersytetu Karola w Pradze (historia uniwersytetu) i University of Michigan (Ann Arbor; metody ilościowe w naukach społecznych). Przygotowuje pracę doktorską „Idea uniwersytetu w świetle rankingów wyższych uczelni”. Pracowała nad Strategią szkolnictwa wyższego do roku 2020 w Ernst&Young i w ONZ (Program ds. Młodzieży, Nowy Jork), współpracowała z CASE (projekt poświęcony kluczowym kompetencjom w edukacji). Autorka wielu publikacji na temat edukacji i szkolnictwa wyższego. Współtworzy Projekt College